In totaal is er weer 12 meter bijgekomen, nieuwe daklatten en pannen .
We zijn nu gereed met 90 % van het dak, dus het begint op te schieten.
Alleen de kopse kant moet nog gedaan worden, maar is een beetje bewerkelijk. Er staat nog op het dak een punt van hout, die worden in dit geboed versierd door een zinken huls met een bal erop, dus daar moeten we nog naar gaan zoeken om die te vinden, dat wordt de
"kroon "op het huis.
De voormalige boerderij is zeker meer dan 200 jaar oud en zoals zoveel boeren gebouwen, er wordt begonnen met een huis, daarna wordt er aangebouwd voor slaapkamers,( het gezin hiervoor had 13 kinderen) daarna weer een paardenstal aangebouwd, en een koeienstal. Ook het varken Cazimir moest een onderkomen hebben, plus nog een graanzolder extra plus kelder. Zo kom je op een gebouw uit van 30 meter lang.
We leggen de dakpannen van binnenuit met behulp van een stelling, alleen het onderste gedeelte gaat via de buitenkant.
Ben altijd onder de indruk van de constructie van het dak, alle balken zijn van eikenhout en wie weet hoe oud, maar wel erg oud.en nog in goede staat DH moet erg hard slaan om de spijkers erin te krijgen.
En als je er over nadenkt alles vroeger met de hand opgebouwd zonder kranen, liften en laser apparatuur, heel knap.
En dankzij onze buurman kunnen alle dakpannen afgevoerd worden naar een stortplaats van de gemeente en worden hergebruikt om de gaten in de weg mee op te vullen, dus nog een goede eindbestemming voor de heeeel oude dakpannen.
En Minou heeft al die dagen de beneden verdieping in de gaten gehouden!
Fijne dag vandaag en morgen waarschijnlijk weer een Dear Jane update van mij.
Groetjes Tilly
Wat zit je daar prachtig in Frankrijk. Als ik de foto's zie kan ik me bijna niet voorstellen dat het er ook kan regenen.
BeantwoordenVerwijderenGeheimpje, als ik in een oude schuur of oud gebouw kom, moet ik ook altijd even omhoog naar de balkenconstructie kijken. Zo ingenieus hoe dat altijd in elkaar zit.
Wat een heerlijk huis hebben jullie!
BeantwoordenVerwijderenHet is inderdaad veel werk, maar wat
zullen jullie er daarna een eer van
hebben. De dakconstructie is zeker
heel indrukwekkend, echt vakmanschap
van de bouwers. Zalig om je hier tijd
door te brengen met je quiltwerk!
Groetjes van Ageeth
Wow, dat is een heel werk verzet, maar fijn altijd als zo'n groot karwei weer geklaard is hè.
BeantwoordenVerwijderenWij hopen ook dat de zomer ietsje stabieler wordt dan de afgelopen periode. Eindelijk hebben wij op ons stekje hier ook internet, dus de contacten kunnen wat makkelijker lopen, groetjes
Monica
Wouw wat ziet dat er geweldig uit, wel veel werk natuurlijk maar ook erg mooi. Wat een leuke foto van Minou, heel herkenbaar.
BeantwoordenVerwijderenNou jullie hebben weer heel wat werk verzet en het resultaat mag er zijn!!!
BeantwoordenVerwijderenO dit had ik gemist, wat ziet dat er schitterend uit jullie huis, en nu kan ik me voorstellen, dat dat een groot project was
BeantwoordenVerwijderenFijn weekeinden en ik hoop dat je gauw de kans krijgt om daar heerlijk te gaan zitten borduren, glaasje wijn, voetjes omhoog, in de Franse zon
Fijn weekeinden