Op verzoek leg ik even uit hoe je een huisje inelkaar zet via de foundation methode.
Hiervoor gebruik je een vlies of papier.
stap 1
je print het huisje uit, of je tekent met de hand het huisje, dit patroontje is in spiegelbeeld gemaakt door Jeantine. De onderdelen staan al apart die je in een keer kan naaien.
stap2:
Je knipt de onderdelen los, zo heb je een voordeur, een raam, dak en schoorsteen.
Stap 3
met foundation piecing begin je altijd met het gedeelte waar nog een stukje aan moet, dus een stukje boven het raam en onder het raam. Aan de verkeerde kant van het vlies leg je de stof voor het raampje neer met de goede kant onder, dus de verkeerde kant ligt tegen het vlies aan. Je houdt de goede kant van de tekening(waar de cijfers en de lijnen het zwartst zijn bovenop. Aan deze kant ga je stof ook aanelkaar zetten.
Stap 4
nu leg je de bovenkant van het raampje tegen de stof van het raam aan, goede kant,tegen goede kant.
stap5 nu naai je de onderkant van het raam ertegen aan.
stap 6, na het naaien ,de naad afknippen op een 1/2 cm en omdraaien en de naad gladstrijken of even vastzetten met een speld. Nu kan je de 2 zijkanten er tegenaan zetten.
Stap7, zo naai je alle onderdelen .
Stap 8,
Nu kan je alle onderdelen aan elkaar zetten en is je huisje af.
Alleen nog een strookje van 3 cm breed rondom, met een cornerstone naar keuze.
En dan is je huisje af.
Veel plezier ermee!
Mooi huisje ! ! !
BeantwoordenVerwijderenGroetjes Hennie.
Mooi uitgelegd zo, en kun je dat vlies dan ook in de printer printen??
BeantwoordenVerwijderenHoi Jeannet, Dat vlies kan je uitprinten met een inkjetprinter, laserprinter durf ik niet te zeggen, dat wordt een beetje te warm.dit fun-dation vlies kan je oa vinden bij quiltplaza, maar volgens mij ook in een quiltwinkel.groeten
BeantwoordenVerwijderenMooi gemaakt. Hoe groot wordt het huisje ongeveer? Ik zie nergens maten of is dat naar eigen idee?
BeantwoordenVerwijderen